قرآن کریم، برای زن و مرد با حفظ مدار هر یک، نقشی تاریخی قائل است، زیرا همان گونه که نقش آفرینی تاریخی صدیقین و قدیسین را بیان می کند؛ نقش آفرینی تاریخی صدیقات و قدیس ها را نیز بیان کرده است.

امام خمینی(ره) در مورد نقش تاریخی زن نوشته شده است که از نظر می گذرد؛

مقصود از نقش تاریخی زن این است که آیا اساسا زن در ساختن تاریخ نقشی داشته یا نه و اگر داشته، نقش مستقیم داشته یا غیر مستقیم و دیدگاه قرآن در این باره چیست؟ در اینکه زن نقش غیرمستقیم در ساختن تاریخ دارد، کسی منکر نیست، زیرا تأثیر زن در ساختن مرد بیش از تأثیر مرد در ساختن زن است؛ زن به عنوان مادر، نقش محوری و تعلیمی در سرنوشت فرزندان دارد.

شهید مطهری نقش مستقیم زن در تاریخ را با سه دیدگاه به صورت زیر بیان کرده است:

۱) زن، بدون نقش و شیء با ارزش: نگاه اول این است که برای زن هیچ گونه نقش مستقیمی در ساختن تاریخ قائل نبوده و برای او جز زائیدن و تربیت بچه و اداره داخل خانه نقشی دیگر مد نظر قرار ندهیم. بدین معنا که نقش زن در اجتماع نقش غیرمستقیم بوده و در درون خانواده از راه تأثیر خود بر مردان به عنوان یک شیء با ارزش و گرانبها نقش خود را ایفا کرده است.

۲) زن، دارای نقش و شخص بی ارزش: صورت دوم در نگاه تاریخی زن این است که زن عامل مؤثر در تاریخ است و نقش مستقیم در تاریخ دارد نه به عنوان شیء، اما شخص بی ارزش. در این نگاه ممکن است در بعضی جهات شخصیت زن بالا رود، مانند علوم و … و در این زمینه ها نقشی ایفا کند، ولی با گسست حریم بین زن و مرد، دیگر آن موجود گرانبها برای مرد نیست؛ زیرا ارزش زن در حفظ طبیعت زن است. آنچه در طبیعت زن وجود دارد این است که خودش به عنوان یک شیء گرانبها مرد را در تسخیر داشته باشد. آنجا که حریم دریده شود و زن از حالت اختصاص خارج شود و به صورت ارزان در اماکن عمومی برای سرگرمی و هوس بازی و در کوچه و بازار برای چشم چرانی و در مغازه ها برای جذل مشتری منفعت طلبان و شرکت های تجاری ظاهر شود، از ارزش خودش می افتد.

۳) زن، دارای نقش و شخص باارزش: صورت سومی هم وجود دارد و آن این است که زن به صورت یک شخص با ارزش است؛ یعنی از یک طرف شخصیت روحی و معنوی داشته باشد و از طرف دیگر، در اجتماع مبتذل نباشد، یعنی نه محدودیت و نه اختلاط، بلکه حریم. حریم مسئله ای است بین محدودیت زن و اختلاط زن و مرد. اسلام نقش آفرینی و حفظ شخصیت و ارزش زن را در پرتو رعایت حریم بین زن و مرد می داند. عفاف در جامعه، سلامت روانی و استوار بودن کانونهای خانوادگی، با رعایت ضوابط اسلامی حاصل می شود. اسلام برای زن شخصیت می خواهد نه ابتذال.

با توجه به آنچه بیان شد، سه دیدگاه در نقش تاریخی زن وجود دارد:

۱) نقش تاریخی ندارد، بلکه تاریخ به دست مرد ساخته شده است.

۲) زن و مرد در تاریخ نقش داشته، ولی مرد و زن به صورت مختلط، بدون آنکه مردم در مدار خودش قرار بگیرد و زن در مدار خودش، یعنی تاریخی که در آن این منظومه به هم خورده است؛ مرد در مدار زن قرار می گیرد و زن در مدار مرد.

۳) زن و مرد نقش دارند، اما با حفظ مدارشان.

قرآن کریم، دیدگاه سوم را تأیید می کند، زیرا همان گونه که نقش آفرینی تاریخی صدیقین و قدیسین را بیان می کند؛ نقش آفرینی تاریخی صدیقات و قدیس ها را نیز بیان کرده است.

موضوعات: حدیث عشق, پاسخ به شبهات  لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: افسر جوان...نوری [عضو] 
5 stars

عالی بود
ممنون
منتظر حضورتون هستم

1395/10/22 @ 15:51


فرم در حال بارگذاری ...