مهمترين وظايف و اختيارات رييس جمهور


تعيين حوزه وظايف و اختيارات رئيس جمهور در جمهوري اسلامي ايرن ، وابسته به اصولي است كه در قانون اساسي عهده دار تبيين اين موضوع است كه در ادامه به مهم‏ترين آنها اشاره مي‏شود:

1. اجراي قانون اساسي و رياست قوّه مجريه‏ ؛ اصل 113 قانون اساسي در اين باره به صراحت بيان كرده است:«پس از مقام رهبري، رئيس جمهور عالي‏ترين مقام رسمي‏ كشور است و مسؤوليّت اجراي قانون‏ اساسي و رياست قوّه مجريه را جز در اموري كه مستقيماً به رهبري مربوط مي‏ شود، بر عهده دارد.»

2. رياست هيأت وزيران‏ ؛ اين مسؤوليّت بر اساس اصل 134 قانون اساسي بر عهده رئيس جمهور نهاده شده است: « رياست هيأت وزيران با رئيس جمهور است كه بر كار وزيران‏نظارت دارد و با اتّخاذ تدابير لازم‏به هماهنگ ساختن تصميم‏ هاي وزيران و هيأت دولت مي‏پردازد و با همكاري وزيران، برنامه وخط مشي دولت را تعيين و قوانين را اجرا مي‏كند. »بر همين اساس، رئيس جمهور پس از تنفيذ و سوگند، اعضاي‏هيأت دولت خودرا به مجلس معرّفي مي‏كند و پس از رأي اعتماد مجلس، كابينه تشكيل مي‏ شود. رئيس ‏جمهور در برابر مجلس، مسؤول اقدامات هيأت وزيران است و عزل وزرا نيز در اختيار او است.

3. امضاي مصوّبات مجلس و نتيجه همه‏پرسي‏ ؛ بر اساس اصل 123 قانون اساسي، رئيس جمهور موظّف است مصوّبات مجلس شوراي اسلامي يا نتيجه همه‏ پرسي را كه پس از طي مراحل قانوني به وي‏ ابلاغ شده است، امضاكند و براي اجرا در اختيار مسؤولان و مجريان مربوط قراردهد.

4. عالي‏ترين مقام رسمي نظام در خارج از كشور و روابط بين‏ الملل‏ ؛ طبق اصل 125 قانون اساسي امضاي تمام عهدنامه‏ ها، مقاوله نامه ‏ها، موافقت‏ نامه ‏ها و قراردادهاي دولت ايران با ديگر دولت‏ها پس از تصويب مجلس بر عهده رئيس‏ جمهور يا نماينده قانوني وي نهاده شده است. همچنين، انتصاب سفيران ايران درخارج از كشور با پيشنهاد وزير خارجه و تصويب رئيس جمهور صورت مي‏گيرد وامضاي است وارنامه سفيران ايران و پذيرش استوارنامه سفيران كشورهاي ديگر درايران نيز از وظايف و اختيارات رئيس جمهور است. علاوه بر موارد مذكور، رئيس جمهور داراي وظايف و اختيارات ديگري نيز هست كه‏ عبارت‏ اند از: مسئوليّت مستقيم سازمان مديريّت و برنامه‏ ريزي، اعطاي نشان‏هاي دولتي،عضويّت در شوراي موقّت رهبري، رياست شوراي عالي امنيّت ملّي، رياست شوراي‏عالي انقلاب فرهنگي، مسئول تشكيل شوراي بازنگري در قانون اساسي به دستور رهبري،تعيين دو نماينده در شوراي نظارت بر صدا و سيما و…

موضوعات: درد دلها  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...